Otesávání trámu přímo v lese

aneb jak si spravit nervy za tři hodiny

...Jednou mě prostě napadlo, udělat si trám přímo v lese.

Pro práci širočinou se běžně používají tesařské kozy, vedle kterých tesař stojí, čímž je zajištěna správná poloha - výška trámu vzhledem k tělu tesaře. Tahat kozy do lesa se mi věru nechtělo a nakonec to šlo i bez nich.

Cílem bylo vyčistit si hlavu, odpočinout si se sekerou v ruce a ukázat, jak se to taky dá dělat, s docela minimalistickými a celkem běžně dostupnými prostředky.

Potřebné nářadí na podlaze světnice, připravené na cestu do lesa.

Kramle, brousky, univerzálka Fiskras 720, širočina (Tak, jak jsem ji koupil, s uřezaným topůrkem), tužky, skládací metr, svinovací metr, vodováha a poříz.

Konečně na čerstvém vzduchu.

K nářadí přibyla ještě motorovka na hrubé krácení. Ruční pila by to zvládla stejně dobře, ale hned vedle jsem dělal palivo, tak jsem tam byl s motorovkou pořád...

Vykreslení profilu trámu

Na oddenku - "tlustším konci mrkve" - bude trám plně hraněný.

Trám neměl žádné určení, a tak jsem měl při volbě profilu volnou ruku, nakonec jsem tesal 16cm×20,5cm.

Stejný profil na čepu - "tenší konec mrkve" - na tomto konci bude trám oblinový. Celkově lze považovat trám za oblinový, protože nemá plnou hranu alespoň po dvou třetinách délky.

Šnoření

- brnknutí hrany trámu na celou délku kulatiny

Upevnění trámu kramlemi

- aby se mi nepřetáčel během práce.

Vrubování

- přebytečná dřevní hmota (krajina) se rozdělí na menší úseky, aby tyto bylo v dalším kroku možno sekerou odseknout.
Použitá sekera, univerzálka Fiskars o délce topůrka 66cm, je pro tuto práci příliš krátká, proto ta ohnutá záda.

Hrubování

- odsekávání přebytečného materiálu, krajiny, rozdělené vruby na menší kusy.

Je nahrubováno,

zbývá doladit povrch trámu, odseknout zbylou tenkou přebytečnou hmotu. Do ruky jde širočina.

Dvě plochy trámu jsou hotové,

vznikla tzv. "prizma". Nyní je položena na bok, takže totéž znovu a trám je hotový.

Vrubování dvou zbývajících ploch trámu.

Horní plocha je hotová

- přelícovaná širočinou, boční plocha je nahrubovaná a zbývá přelícovat.

Haleluyah! - a trám je hotový!

Dvě příjemná odpoledne, strávená v lese u potoka...